POZIV: pop-kultura naj ne bo v službi vojne
"Poleg razvejenega državnega aparata, tovarn orožja in namenskih raziskovalno-izobraževalnih struktur je sestavni del sistema militarizma ideologija in vsi tisti, ki jo ustvarjajo. Ljudje pogosto nočejo vojne, zavračajo orožje in nasilje, v ljudeh vidijo prijateljice, ne pa sovražnikov, ne želijo se boriti za interese peščice zastopnikov kapitala. Da bi kar najbolj uspešno pripravili ljudi, da sprejmejo vrednote in ideje militarizma, skrbijo številne ideološke sheme, denimo nacionalizem, rasizem, seksizem in druge, ki temeljijo na ideji nadvlade enega dela populacije nad drugimi. Preko svojega aktivnega sodelovanja v reprodukciji teh idej so del sistema militarizma lahko tudi pop- kultura, verske organizacije, vzgojno-izobraževalni zavodi, folklorna društva, taborniške zveze in številni drugi deli družbe. Stopnja militariziranosti neke družbe se odslikava v praktično vseh njenih sferah in ne zgolj v vojaškem aparatu." (Pobuda proti militarizmu, 25. 10. 2024)
Ministrstvo za obrambo (MO) oziroma Slovenska vojska (SV) zadnja leta vse intenzivneje in vse bolj opazno vlagata v promocijo svoje šole poklicnih morilcev. V njuno službo angažirani oglaševalci in promotorji neokusen 'vojaški' poklic zavijajo v celofan različnih barv. Najraje seveda v t.i. nacionalno trobojnico, s katero želijo trkati na čustva domovinske pripadnosti, zavoljo katere naj bi bilo vredno ne le ubijati, temveč tudi umreti. Novi promocijski prijemi so v skladu s »sodobno strategijo promocije Slovenske vojske, vojaške službe in vojaškega poklica ter pridobivanja kadrov,« ki jo je Ministrstvo za obrambo razglasilo leta 2020.
Pomembna elementa omenjene strategije sta pop-izacija poklica 'profesionalnega morilca oziroma morilke' in vse večja normalizacija procesa militarizacije družbe, ki ima za posledico vse lažje pretakanje javnih sredstev v vojno industrijo. Posebno pozornost SV namenja ciljnemu naslavljanju mladih. V ta namen je najela konzorcij podjetij Pristop, Pristop Media in agencije Renderspace, ki je pripravil medijsko kampanjo in strategijo oglaševanja na družbenih omrežjih, oboje v skladu s standardnimi prijemi marketinške industrije. Vojni in oboroževanju naklonjena sporočila so obarvali s prepoznavnim uličnim oziroma online mladostniškim slengom, zasledujoč status 'kulskosti' na socialnih omrežjih. Na letnem dijaškem in študentskem vojaškem taboru se promovira avanturizem, adrenalin, zabava in »emancipacija« žensk ter najrazličnejše tehnološke (morilske) igračke kot dodatek klasikam kot sta »ljubezen do domovine« in super mačizem. Tu so tudi mladi vojaki in vojakinje v vlogi tiktok zvezd, ki nagovarjajo svoje vrstnike, da svojo kariero zgradijo na vojni. Domnevno uporniški mladini je namenjena kvazi rock skupine Naboj. Ob teh komunikacijskih prijemih velja omeniti tudi finančne spodbude v obliki štipendij za več ravni izobraževanja, ki so namenjene predvsem socialno bolj ogroženi mladini. Vse to je samo del sodobne strategije rekrutacije za vojno, v okviru katere se novi prijemi pridružujejo bolj tradicionalnim kot sta denimo razkazovanje orožja na študentskih prireditvah ali obiski vojašnic in druge vojaške infrastrukture s strani organiziranih šolskih skupin.
Uradno podprto in dobro plačano navidezno vrvenje po socialnih omrežjih enega od svojih vrhuncev doživlja ob dnevu Slovenske vojske 15. maja, obeleževanje katerega letos poteka pod sloganom »♥ pod uniformo, ♥ za domovino.« Plehka krilatica priročno izpusti bistvo in zanemari kaj točno, naj bi oseba v uniformi v domnevni službi domovine počela. To naj ostane odprto, k uspehu zavajanja pa naj pripomorejo tudi emodžiji srčkov. Kot da je vojska nekakšna dobrodelna služba, ki povsod seje ljubezen in radost! S navezovanjem na pozitivna čustva slovenska vojska, enako kot njena zvesta partnerica policija, mlade zavajujoče prepričuje, da je njihova služba boj proti krivicam sveta, čeprav je njeno osnovno poslanstvo ravno ohranjanje krivičnih razmerij v družbi oziroma njihovo poglabljanje.
Dan Slovenske vojske kot temeljni element sodobne PR strategije je zamišljen kot oglaševalska platforma za zavajanje mladih z idejo »kulskosti« vojaške službe, zato ne preseneča njeno strateško zavezništvo z domačo glasbeno industrijo. Letošnji program prinaša sedaj že tradicionalni brezplačni koncert, ki bo tokrat 24. maja v Kopru. Poleg za mlade večinsko neatraktivnega nastopa Big Band orkestra Slovenske vojske, je kot vsako leto k sodelovanju vabljen tudi cvetober lokalnih pop zvezd. Lani so v službo domovine oziroma morilske mašinerije v Mariboru stopili Nina Pušlar, Vlado Kreslin, Tomislav Jovanović Tokac in Leopold I. Letos v Kopru pa bodo svoje ime in glas za rekrutacijo za vojno zastavili Joker Out, Gregor Skočir - BFM, Raiven, Masayah, Anika Horvat, Slavko Ivančič in Gregor Ravnikar.
Navedeni ustvarjalci in ustvarjalke bodisi slepo verjamejo v srčke, ki okrašujejo pištole, naboje, tanke, drone in druge morilske tehnološke novitete bodisi se jim finančna ponudba slovenske vojske zdi tako mamljiva, da zlahka zanemarijo, kdo je naročnik in kakšnemu nameni služi njihov nastop. Nobena od obeh možnosti pa jih ne razbremeni osebne odgovornosti za krepitev sistema militarizma in njegovih morilskih orodij. Nobena od obeh možnosti jih ne razbremeni odgovornosti za soustvarjanje ozračja podpihovanja vojnih spopadov med z atomskim orožjem opremljenimi velesilami in to v času, ko zaveznice slovenske vojske v neposrednem prenosu izvajajo genocid. Ko bodo imeli omenjeni pop zvezniki polna usta humanitarizma in želja po miru, se velja spomniti, kako se odzovejo, ko zastopniki sistema militarizma pred njimi pomahajo s šopom denarja in floskulami o domoljubju. Svojo glasbeno ustvarjalnost, ki ji tako radi rečejo umetnost, voljno dajo na razpolago za promocijsko kampanjo, ki so jo za potrebe vojske in njenih vojnih ambicij pripravile oglaševalske agencije.
Morda obstaja tudi tretja možnost: morda so se ustvarjalci in ustvarjalke brez premisleka spozabili ali pa so bili celo sami preslepljeni o resničnem značaju koprskega koncerta. V tem primeru ni še prepozno: pozivamo vse nastopajoče na koncertu ob dnevu slovenske vojske v Kopru, da svoj nastop odpovedo in k temu pozovejo tudi svoje stanovske kolege in kolegice. Prav tako pozivamo vse ostale aktualne in prihodnje ustvarjalce, da se uprejo poskusom Slovenske vojske, da njihovo glasbeno in drugo ustvarjanje instrumentalizirajo za potrebe vojne mašinerije in rekrutacijo mladih za nesmiselno smrt. Vse omenjene pozivamo, da svoj uspeh namesto poveličevanja vojne uporabijo za promocijo idej miru, dostojanstvenega življenja, demilitarizacije družbe in za svobodno Palestino. Dovolj je bilo zlorabe umetnosti, kulture in zabave v vojne namene!
Pobuda proti militarizmu
12. maj 2025